субота, 22 жовтня 2016 р.

Інтегрований урок з читання, природознавства, трудового навчання.



Мета.
Читання: розвивати виразність читання, удосконалювати навички декламування, формувати  вміння передавати думки й почуття засобами слова.
Природознавство: узагальнити і закріпити знаня дітей про ознаки весни, систематизувати знання про весняні явища,поглиблювати знання учнів про журавлів,їх зовнішній вигляд, спосіб життя, розширювати кругозір, розвивати спостережливість, прищеплювати турботливе ставлення до птахів, бажання їм допомогти.
Трудове навчання: навчити учнів виготовляти вироби з паперу способом згинання, ознайомити з технікою оригамі, удосконалювати вміння розмічати, згинати папір, розвивати у дітей конструкторсько-технічні здібності, просторову уяву, естетичний смак, дрібні м’язи пальців рук, виховувати охайність у роботі, розуміння неохідності збереження природи.
Обладнання: малюнок журавля, технологічна карта виготовлення журавля, зразок виробу, малюнки учнів, аудіозаписи (Ф. Шопен «Весенний вальс», «Журавлиний клин летить»), папір формату А4 (двосторонній сірий), картки із правилами техніки безпеки при роботі з ножицями, ножиці.
Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.
Перевірка готовності учнів до уроку.
Дзвоник весело лунає-
До роботи закликає.
Привітання.
Привітаємось. Я з вами, ви зі мною.
І з гостями.
ІІ. Актуалізація знань та умінь учнів.
Прийшла у пишному вінку
І пісню завела дзвінку,
Збудила сонні ручаї
Сніги прогнала із гаїв.

 І засвітила первоцвіти
І лагідно, немов то діти,
Погладила пташок малих.
То хто ж це так голубить їх?

Хто плине луками в човні?
Хто жайвору склада пісні?
Малює в небі сині ранки,
На ваших носиках веснянки,

Цілує ніжно сонні очі,
Коли ще спати трохи хочеш.
Прекрасна, добра, осяйна...
Та це ж справжнісінька весна.
Цілу зиму спала вона у своєму чарівному ліжку, сплетеному із барвінкового листя і мяти, вкривалась покривалом із барвистих квітів і шовкових трав. Встала вона, вмилась першим дощиком та взялась до роботи.
Діти, які ознаки весни ви знаєте?
Технологія «Мікрофон».
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Узагальнення знань.
1.Вступне слово вчителя.
Весна-ранок року. Для багатьох людей весна – улюблена пора року. Ніжна краса  весняної України блискуче оспівана її талановитими синами і доньками і здатна зворушити будь-яке серце. Про весну чарівну і різнобарвну написано багато віршів. Ось ми сьогодні послухаємо деякі з них.
2. Декламування  віршів учнями.
Знову до нас повернулась весна:
Сонечко світить уже допізна,
Дощик проллється і замовкає,
І за віконечком сонечкр сяє.
Ось і травичка у нашім саду
Зазеленіла у всіх на виду.
Скоро із бруньок світло-зелених
Звляться перші листочки на кленах.

Чарівна весна настала,
Тепле сонечко вгорі,
І травичка виростає
Із нагрітої землію
Розквітають перші квіти,
Прилетіли журавлі,
І в гаю вже забриніли
Соловїні голоси.

Весна в усі шпаринки рветься
Згоріли клаптики снігів
Веселе сонечко сміється
І вийшла річка з берегів.

Не взнати стежечку знайому
Там первоцвіт рясний зацвів.
Вертаються пташки додому,
До рідних місць, садів, лісів.

І пахощі приємні ллються
Змінилося довкіль усе!
Струмочки весело сміються
Весна іде! Красу несе!
3.Розповідь учителя.
Та про весну не тільки говорять, її  ще малюють. Ось і зараз ми побуваємо в картинній галереї, де відкрилась виставка робіт досі невідомих художників.





Я пропоную оглянути ось цю картину. Малювали її донька і мама.  Мама-учителька англійської мови нашої школи Жук Олена Михайлівна, а донька-третьокласниця Світланка.


А ось це полотно нам подарував тато Павлова Дані.

Юрій Станіславович-професійний скульптор, живе і працює в Києві. Обидві картини зображають період ранньої весни.Вони сповнені щирим почуттям любові до рідного краю, поезією весняного пробудження природи.
Ось нарешті суворій зимі прийшла весна. Ще не скрізь розтанули сніги. Ще в полі. і в лісі доживають свого віку холодні злежані плями. Весна ще не встигла прикрасити землю розмаїттям яскравих барв. Та рожеві сонячні промені вже радісно освітлюють усе навкруги, лагідним теплом зігріваючи травицю й мереживо ще голих гілок дерев.
Однією з перших після зимового сну прокидається верба. Ось як тепло зобразили її юні художники Аліна Пигинька при допомозі тата та Даня Павлов.





Так і хочеться сказати словами поета.
Котиків-воркотиків
Рясно на вербі.
Котиків-воркотиків
Я нарву собі.

Котики-воркотики
В мене на вікні
Котики-воркотики
Гості весняні.
Пухнастенькі, жовтаво-золоті, ніби табунець гусеняток примостився спочити на тонких галузках.
А тепер, діти, послухайте одну легенду. Жила злюща мачуха. Вона страшенно не любила нерідних дітей. Наприкінці зими вона вигнала сиріт з дому. Стоять бідні сирітки, мерзнуть на вітрі, оплакують свою гірку долю. Аж дивляться з-за обрію вийшла ніжна красуня Весна, а за нею- променисте Сонечко. Пригріли вони, приголубили сиріт материнською ласкою. А ті розцвіли весняними квітами чарівними.
З того часу щовесни, ще не розтане сніг, а над землею, вкритою торішнім листям, піднімаються ранні квіти. Ось визирнули підсніжники, розкрилися грона пролісків, схожих на небесну блакить.


Подивіться, як намалювали ранні квіти Лариса Андраш і Денис Коновал.




1 квітня-Міжнародний день птахів. Квітень називали ще лелечник. І недарма, адже саме о цій порі з далекого вирію на рідну батьківщину до своїх гнізд повертаються лелеки. На своїй картині юна художниця Аня Синільник зобразила лелечу сімю.




Кажуть, що весну приносять на крилах птахи. Оця картина називається «Журавлі прилетіли». Це сімейна робота: малювали її мама, тато і Марічка Щемур.

З далекого краю, з далеких світів
Журавлик на крилах додому летів.
Минав океани, ліси і моря
Вдивлявсь крізь тумани:
-                    Чия це земля?
Чиї це долини? Чиї це луги?
Чию це калину гойдають вітри?
Впізнав Україну:
-Моя це земля,
Моє тут гніздечко
І мова моя.
V.Систематизація знань про журавля.
1. Розповідь вчителя.
Журавель-один з українських народних символів. Оспіваний у багатьох художніх творах, народних казках та бувальщинах. Журавлі журяться, коли летять у вирій. Сумно їм прощатися з рідною землею. А весною журавлики веселі. Бо на рідну землюповертаються вони. Того і називаюють люди їх веселиками.
На сьогоднішньму уроці ми більше дізнаємося про цих птахів.
-Діти, я бачу ви трохи втомились. Тоді настав час відпочинку. Ми проведем фізкультхвилинку.
2. Фізкультхвилинка.
Прилетіли журавлі, прилетіли журавлі
Сіли собі на ріллі.
Та все кричать: кру-кру! Кру-кру!
Зустрічаємо весну.
3. Робота в групах.
При підготовці до уроку ви працювали в групах.
Група1.
Журавель- перелітний птах. У нього довгі ноги, великі крила, довга шия і прямий, довгий дзьоб, яким він ловить жаб і рибу. Живе птах на лісових і степових болотах.
Група 2.
Журавлі- великі птахи. Маса деяких досягає 15 кг, розмах крил- майже 2 метри. Вони летять ключем, а їхнє приємне курликання чути подекуди за 2 і більше кілометрів.
Група 3.
Журавлі- розумні птахи. Вони красиві грацією, свободою і своєрідністю рухів,  крім того у журавлів дивний голос- тужливий, мелодійний, ніби срібний. Певно, все це і стало причиною великої любові до журавлів, яка живе у різних народів світу.
Група 4.
І ще одна обставина виділяє журавлів: жодна категорія диких птахів не знаходиться в такому катастрофічному стані, як журавлі. Кількість цих птахів зменшується. Нині у світі їх  лише 14 видів. В Україні- два: сірий журавель і степовий.
А ще,діти, журавлі живуть у прикметах.
Які прикмети, повязані з журавлями, ви знаєте?
4. Технологія «Мікрофон».
Журавлі летять високо – до зими далеко.
Журавлі летять низько – до зими близько.
Рано журавлі на південь відлітають – холодну зиму провіщають.
5. Журавлі в Японії ( розповідь підготовленого учня).
Особливою любовю користуються журавлі, що живуть у Японії. Вони визнані святими птахами, символом довголіття. Всі знають історію про 12 річну дівчинку Садако Сасакі,   яка після бомбардування міста Хіросіми повільно помирала від променевої хвороби. Садако хотіла зробити тисячу журавликів, сподіваючись після цього одужати. Дівчинка молилася, щоб на Землі був мир. Вона хотіла жити, посміхатися сонцю, всьому живому.
-Ось і ми сьогодні зробимо паперового журавлика як символа миру на Землі.
VІ. Виготовлення паперового журавля.
1.               Теоретична частина.
Багато століть тому в Японії почала формуватися техніка роботи з папером. Його використовували не тільки для письма, але й для створення чудових фігурок, які отримували шляхом складання простого квадрата. Це так зване японське мистецтво орігамі.
У ХІХ столітті орігамі прийшло в Європу і стало дуже популярним. Ним захоплюються дорослі і діти.
Квадратний аркуш паперу є  основою будь-якої фігурки, виконаної в цій техніці.
2.               Зарядка для пальчиків.
Дві сестрички, дві руки
Все вони уміють.
Рвуть на грядці буряки,
Одна одну миють.
Місять тісто дві руки
Лівоюта правою.
Воду в морі та ріці
Розгрібають залюбки.
3.               Практична частина.
а) відбір матеріалу;
б) правила техніки безпеки при роботі з ножицями;
в) розгляд зразків виробу;
г) технологічна карта виготовлення паперового журавлика (див. Додаток 1);
д) самостійна робота учнів.
VІІ.Створення колективної композиції «Журавлі летять».



VІІІ. Підсумок уроку.
В небі чисто голубім
Журавлиний чути спів.
Веселики вертаються
Сонечку всміхаються.
(Звучить аудіозапис «Журавлиний клин летить»).
Мовби танок якийсь водять у небі і курличуть. Але не так, як восени, а заклично, бентежно, переможно: повернулися.
Ось і закінчується наш урок.
Я думаю, що сьогодні ви отримали не тільки певну суму знань, здобули вміння і навички, а і наповнилися почуттям любові до природи, до птахів. Ви сьогодні добре працювали. Спасибі вам за урок. На цьому наш урок закінчився.


Журавлик





Немає коментарів:

Дописати коментар