субота, 22 жовтня 2016 р.

Інтегрований урок з природознавства та образотворчого мистецтва


 
Тема уроку. Знайомство з народними традиціями писанкарства.
                       Малювання писанок.
                     
Мета уроку. Закріпити знання дітей про характерні ознаки весни. Розвивати
                      естетичні почуття, викликані красою весни. Розповісти учням
                       про звичаї та обряди святкування Великодня; вчити дітей
                       розписувати писанки, прикрашати їх декоративним розписом;
                       закріпити навички роботи з різними художніми матеріалами;
                       виховувати старанність, акуратність; сприяти формуванню
                       поваги до праці народних майстрів і  розумінню народно-
                       прикладного мистецтва.
Обладнання. Писанки, крашанки, мальованки, дряпанки, ілюстрації, зразки
                       дитячих робіт, присвячених великоднім святам, великодній
                       натюрморт, малюнки, сухі стержні з кулькової ручки.
Художні матеріали. Гуаш, парафінова свічка, папір, пензель.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Робота над темою уроку.
1.     Актуалізація опорних знань.
     Ось і прийшла до нас знову довгожданна весна. Цілу зиму вона спала у своєму чарівному ліжку, сплетеному із барвінкового листя і м’яти, а постіль її була з осикового пуху, вкривалась покривалом із барвистих квітів і шовкових трав, їй снились прекрасні, добрі сни. Та ось прийшла пора прокинутись. Встала вона, потягнулась, вмилась першим дощиком та взялась до роботи.
    А як приходить весна? Ви мені допоможете? Я починатиму речення, а ви усно доповните його.
      Піднялося вище … (сонечко).
      Сонце пригріло … (землю).
      Стали довшими … (дні).
      Розтав … (сніг).
      Прилетіли з теплих країв … (птахи).
    Весна в наш край приходить тихо і непомітно. Спочатку сонце піднімається вище на небосхилі, а тоді з кожним днем посилає все більше і більше тепла. Сонечко тихесенько, ніби матуся, пробуджує природу від зимового сну. Небо стає синє-синє. По ньому пливуть яскраво-білі пухнасті хмарки.
     Минає кілька днів, і весна стає сміливішою, гомінкою. Починає танути сніг. На горбах зявляються перші проталини. Тягнеться до сонечка несміла травичка. Оживають радісні дерева. Додому з вирію повертаються перелітні птахи.
     А яка весна?
    Зараз пограємо з вами у таку гру. Гра «Яка весна?»
    Я називатиму ознаки. Якщо ви вважаєте, що вони відносяться до весни, то посміхаєтесь, а якщо навпаки, то сумуєте. Відповіддю будуть ваші обличчя. Домовились?
    Весна (радісна, морозна, сніжна, тепла, дзвінкоголоса, чарівна).
    Молодці. А ще я знаю, що ви любите розгадувати загадки. Спробуйте відгадати і мої.

Ще вітер зимовий з дощем загуде,
       Ще сніг острівцями блищить де-не-де.
                                   Береза сережки свої розпускає.
Чи ви здогадались, коли це буває?

Де вона проходить, -
Там травиця сходить,
Квіти розцвітають,
Соловї співають.

2.     Повідомлення теми і мети уроку.
3.     Вступна бесіда.
  Весна прийшла, свята принесла. Але найбільше з них -  Великдень -Паска. Це день, коли воскрес Ісус Христос, якого ми бачимо на іконах у церквах та в оселях. Саме цієї пори приходить справжня весна. Все починає рости, квітнути.
   Українці мають давній звичай розмальовувати на Великдень курячі яйця. Подивіться на декотрі з них (унаочнення). Вони дійсно є гарним подарунком.
    Сьогодні, діти, ми з вами відкриємо для себе красу наших писанок, ознайомимося з великодніми звичаями.
    А хочете я розповім казочку про писанку?
    Залишивши гніздечко, покотилось яєчко… Та котилось воно недалечко. Квочка з курчатами на подвір’ї гуляла, діток своїх забавляла.
- Мамо, он яєчко по стежці котиться, - сказало найменше курчатко. -Ану ж, яке воно на колір? – Біле, як сніг, - сказала квочка. – А сніг який? – спитав півник, бо курчаток взимку ще не було, і снігу вони не бачили. – Такий білий, як оте яєчко, що котиться, - відповіла квочка. – Однак скоро Великдень. То давайте пофарбуємо яєчко, щоб воно було барвисте, як весна.
  Закотили курчатка яєчко до своєї хати й ну його фарбувати. Припустив теплий дощик, потім стала веселочка в небі. Курчатка у веселочки фарб позичали, на білому яєчку весну малювали. Малювали лапками та писали пірячком – і покотилася писанка зеленим подвір’ячком.
4.     Розповідь учителя.
   Без писанки не обходиться жоден Великдень. Як символ Христового Воскресіння, її освячують у церкві разом з паскою, ставлять на святковому столі, дарують на щастя рідним та друзям. Так наша писанка стала відома в усьому світі, а в Канаді їй поставлено пам’ятник.
   А прикотилася до нас писанка із сивої давнини. Для наших пращурів яйце було символом зародження життя, символом сонця, тепла і вічності.
Дотепер вважається, що писанка приносить щастя.
5.     Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали – сіли, встали – сіли,
Бачте, як розвеселіли.
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю припрошати.
Ось і ми всі повертілись
І тихесенько усілись.
6. Робота в групах.
Залежно від місцевих традицій, техніки оздоблення розмальовані яєчка поділяють на декілька видів.
Завдання групам.
На дошці зашифровані слова, які позначають види великодніх яєчок. Розшифруйте ці слова і поясніть їх значення.

ИШКРААНК
САНПИКИ
КИЛЬОМАНВА
КИПАНДРЯ

Сьогодні ми будемо виготовляти писанку.
7.     Розповідь учителя.
Майстри по- різному роблять писанки. Найчастіше вони використовують при цьому віск. Зробити писанку з воском по- справжньому -   це копітка і непроста справа, але потрошку навчитися можна. Ми сьогодні намалюємо писанку з використанням воску на папері.
  Ваші яйця зафарбовані гуашшю темного кольору.
       А  що  символізують кольори писанок?

Червоний – радість життя.
Чорний – родючість землі.
Жовтий – символ сонця.
Голубий – символ неба.
Зелений – символ весни.

      Ще раз роздивіться взірці візерунків на писанках і продряпайте на яєчку
сухим стержнем з кулькової ручки.
8.     Практична діяльність учнів.
9.     Перегляд і демонстрування дитячих робіт.
10.                       Виготовлення святкової композиції «Христос воскрес!»
ІІІ. Підсумок уроку.
На паску є дуже хороший звичай: люди обмінюються крашанками, писанками, дарують їх одне одному з найкращими побажаннями щастя, добра, здоровя.

Нехай з нинішнім Великоднем
Приходить щастя в вашу хату,
Нехай у вас завжди буде
У родині свято!
Нехай вам писанки несуть
Сонечка краєчок,
Нехай всміхаються боки
Золотих яєчок.

Немає коментарів:

Дописати коментар