субота, 22 жовтня 2016 р.

Опис досвіду



        Основне завдання національної школи – розвинути в дитині всі позитивні якості, закладені в ній природою, і тим самим допомогти людині знайти своє місце в суспільстві, призначене для неї природою. Провідна роль в успішному веденні навчально-виховного процесу належить учителеві. В початкових класах місія педагога охоплює практично всю життєдіяльність дитини в школі. Перед учителем постають відповідальні завдання: сформувати у дітей усі необхідні якості, навички, вміння школяра, збагатити їх належними знаннями, підготувати вихованців до того, щоб вони могли успішно опанувати складну й відповідальну науку подальшого життя.
         Не випадково прислівя стверджує: добрий початок - половина справи. Головне завдання початкових класів - це навчити дитину читати, писати, сформувати інструмент із п’яти вмінь: вміння спостерігати, думати, висловлювати думку про те, що бачу, роблю, думаю, спостерігаю.
         Переконана, що педагогічний процес повинен ґрунтуватися на принципах особистісно-гуманного підходу до дітей, це дасть змогу перетворити їх на активних союзників учителя  в своєму ж навчанні й вихованні.
         Такими принципами і завданнями керуюсь у своїй педагогічній діяльності. За роки роботи з молодшими школярами випробувала багато різних форм і методів навчання та виховання. Але скільки б не працював учитель, труднощі в його роботі не зникають, лише змінюється їхній характер. Набираючи новий клас, доводиться кожного разу орієнтуватися на інші методичні прийоми, оскільки контингент дітей інший. Та й час не стоїть на місці. З перших днів навчання в школі не шкодую часу на уроках, щоб якомога швидше привчити  дітей до порядку на робочому місці, користуватися підручником, виконувати правила оформлення письмових робіт.
           Урок - це основна форма навчання в школі, і дуже важливо домогтися його максимальної цілеспрямованості.
          Активну розумову діяльність учнів у процесі навчання можна забезпечити, створивши відповідні умови на уроці. До цих умов належать організація уроку, його зміст, форми і методи роботи.
           Важливою умовою навчання на уроці є достатня різноманітність наочності для фронтального й індивідуального використання. Прагну постійно удосконалювати обладнання й створювати власне. Це дає змогу економити час, швидко переключати увагу дітей з одного виду занять на інший, привчає їх до самоконтролю.
         Завдання вчителя - дати учням глибокі і міцні знання. Та справа в тому,  як учні сприймають знання: одні - з бажанням, інші - нехотя, одні - легко, інші - важко. А вчитель повинен організувати навчальний процес так, щоб всім учням хотілося вчитися і щоб вчилося їм легко і цікаво. Вчитель повинен прищепити дітям любов і бажання до учнівської праці, навчити одержувати від неї задоволення, радість, домагатися, щоб кожна дитина в школі щодня довідувалася про щось нове. І, щоб всього цього домогтися, використовую в своїй роботі ті прийоми, методи і форми роботи, які вносять в урок цікавість і пожвавлення.
          Пам’ятаючи, що емоційне самопочуття дитини значною мірою залежить від позитивної атмосфери у класі, прагну створити її доброзичливим ставленням  до всіх учнів, урахуванням їхніх індивідуальних особливостей.
         У практиці роботи, враховуючи особливості учнів початкових класів, широко використовую ігрові методи. Порівняно з іншими формами навчання гра досягає своєї мети непомітно для дитини, тобто не потребує жодних способів тиску на особистість учня.
          Гра - це провідний вид діяльності. Вона сприяє загальному розвитку дитини, підвищує самооцінку, формує інтерес до учбових предметів, забезпечує якість навчання.
          Гра - це іскра, що запалює вогник допитливості, зацікавленості та вимагає концентрації учнів, напруження їх сил, бо у грі найповніше виявляються індивідуальні особливості, виробляється витримка, активність.
           Основне завдання, яке ставлю перед собою: навчання дітей проводити цікаво. Адже  практика свідчить, що найефективніше діти молодшого шкільного віку сприймають навчальний матеріал той, що був поданий цікаво, нестандартно, у вигляді гри. Дидактичні ігри використовую на уроках математики, читання, мови для ознайомлення дітей із новим матеріалом, для закріплення і при повторенні.
            Формування навичок читання - тривалий і складний процес, що потребує постійної уваги до занять і забезпечується передусім добором навчального матеріалу та відповідними методичними прийомами ведення уроку. Саме тут і застосовую загадки, прислів’я, приказки, скоромовки,  ребуси, кросворди, вірші, які містять багатий пізнавальний матеріал. Використовую їх при ознайомленні з новим звуком, у звукових вправах, у словниковій роботі, для додаткового читання за темою занять, а також для закріплення нового матеріалу. Великого значення на уроках читання надаю вправам, що розвивають виразність, інтонаційність читання.
             Невідємною частиною уроків мови є розвиток зв’язного мовлення школярів. Він досягається виконанням таких завдань:
          спостереження, порівняння, зясування часової послідовності, причинно - наслідкових залежностей;
          робота над словами, словосполученнями і реченнями;
          спілкування з природою;
          виконання різноманітних видів творчих робіт у розвитку писемного мовлення.
              Практикую нестандартні уроки мовлення: урок - прогулянка, урок - казка. На таких уроках найбільше розкривається дитяча душа. Тут дитина вільно фантазує, відверто висловлюється.
              Більшість самостійних завдань на уроках мови та розвитку мовлення диференціюю за рівнем складності.
               Одним із напрямків методичного оновлення уроків у початкових класах є проведення їх на основі інтеграції навчального матеріалу з кількох предметів, які об’єднані навколо однієї теми. До таких уроків готуюся заздалегідь. Починаю з календарного планування, його аналізу, зіставляю матеріали різних предметів, відбираю ті питання з програми, які близькі за змістом або за метою використання. Проведення інтегрованих уроків дає змогу підвищити мотивацію учнів до вивчення  предмета, краще засвоїти матеріал, підвищити якість знань, аналізувати, зіставляти факти з різних галузей знань, сформувати у дітей наукове сприйняття навколишнього світу.
               На сучасному етапі роль учителя стає роллю одного з партнерів у навчальному процесі. Необхідно залучати всіх учнів до активного одержання знань, до творчої діяльності. Тому доповнення традиційних методів та прийомів роботи інноваційними дає значно кращий результат:
              активізує мислення;
              мотивує навчання;
              робить процес навчання цікавим і раціональним;
              формує в учнів стійке бажання вчитися, пізнавати нове;
              заохочує самовираження учнів;
              підвищує рівень знань школярів;
              розвиває в учнів уміння бачити на уроці свою значимість та мотиви власної діяльності.
            З метою активізації пізнавальної діяльності застосовую елементи інтерактивних технологій: « Мікрофон », робота в парах , групова робота.
            На уроках природознавства, читання, математики використовую комп’ютерні презентації. У класі під час таких уроків створюються умови для активного спілкування, за якого учні прагнуть висловлювати думки, охоче виконують завдання, виявляють цікавість до матеріалу.
            Виховна робота з класом має не менше значення, ніж навчальна діяльність. Різноманітні види позакласної роботи сприяють розвитку пізнавальної активності учнів, мислення, мовлення, допомагають формуванню творчих здібностей дітей. Особистим прикладом позитивно впливаю на своїх вихованців і створюю навколо сприятливий клімат. Уважне й чуйне ставлення до учнів завжди поєдную з вимогливістю й принциповістю. Працюю над поліпшенням матеріальної бази класу: поповнення дидактичним і роздатковим матеріалом; озеленення класу;
переобладнання стендового матеріалу; організація поточних ремонтів.
            Постійно вдосконалюю свій фаховий та методичний рівень.

Немає коментарів:

Дописати коментар